Kontrollera att frankeringsmaskin är ansluten med en telekabel eller nätverkskabel. Följ kabeln till anslutningen i väggen eller till den enhet som förmedlar anslutningen till vår server.

Är det samma uttag som den brukar ha? Om ni inte vet. Fråga då någon som har anslutit frankeringsmaskin tidigare eller testa de andra uttagen.

Är det en analog telelinje som ni använder och inte vet var den ska sitta? Leta då efter en faxutgång det är nämligen en analog linje. IP-telefoni fungerar inte, om du inte har en omvandlare kopplad.

Har ni nyligen ändrat er växel eller telefoni? Frankeringsmaskin är förprogrammerad med de telefonnummer samt prefix (växelnummer t.ex. 00) som ni har haft tidigare, så kontrollera att det är samma förutsättningar, annars måste man programmera om frankeringsmaskin.

Om du har nätverkskopplat och ni får vid anslutningen på frankeringsmaskinen signal av grönt blinkande ljus samt ett fast gult ljus så har ni i alla fall en fungerande anslutning. Lyser det inte så är inte linjen aktiv och man bör prova byta kabel eller uttag. Fungerar det inte i alla fall, även om ni får ljus signal eller inte. Ta då kontakt med någon som tar hand om IT-nätet och ta kontakt med oss för övrig information eller hjälp.